Jak zwrócić nietrafiony prezent
§5

Zakupy w sklepie tradycyjnym i internetowym - poznaj swoje prawa

Święta za pasem. Jak co roku jest to czas, w którym dokonujemy rekordowej liczby zakupów. Oczywiście może zdarzyć się i tak, że zakupiony przez nas w szale przedświątecznych przygotowań towar okaże się wadliwy, a ofiarowany bliskiej osobie prezent będzie niedopasowany rozmiarem lub po prostu nietrafiony. Co wtedy zrobić? Jak różnią się obowiązki sprzedającego w zależności od tego, czy dokonujemy zakupy w sklepie tradycyjnym czy internetowym? Warto być świadomym swoich praw nie tylko przed świętami.

 

Zwrot i wymiana - sklep tradycyjny

Jeżeli robimy zakupy w sklepie tradycyjnym - stacjonarnym, zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru w przypadku gdy klient po prostu zmienił zdanie. Motywowane jest to tym, że jeśli kupujemy rzecz osobiście, mamy okazję dokładnie ją obejrzeć, przymierzyć, wypytać o wszelkie dodatkowe informacje, więc nie zachodzi potrzeba zastosowania szczególnej ochrony prawnej.

Sprzedawca jednak może, choć nie musi, przewidzieć w regulaminie sklepu stacjonarnego furtkę dotyczącą zwrotu towaru przez kupującego w pewnym okresie po jego zakupie (np. 14 lub 30 dni) i po spełnieniu odpowiednich warunków (np. tylko z paragonem, z oryginalnymi metkami itp.) Wiele sklepów stacjonarnych stosując takie zabiegi podnosi swoją konkurencyjność na rynku. Nie należy jednak błędnie zakładać, że jest to reguła i musi być stosowana przez wszystkich kupców. Najlepiej zapamiętać, że zwrot nienaruszonego towaru zakupionego w sklepie tradycyjnym zależy od polityki sklepu i dobrej woli sprzedającego.

 

Zwrot i wymiana - sklep internetowy oraz inne formy sprzedaży na odległość

Pod względem zwrotu towaru zakupy przez Internet są o wiele korzystniejsze niż zakupy tradycyjne. Otóż każda osoba, która nabyła towar na odległość, czyli poza siedzibą firmy (przez Internet, przez telefon, na pokazie w hotelu czy u sąsiada, od pośrednika lub domokrążcy itd.), ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Cóż kryje się pod hasłem „odstąpienie od umowy”? Jest to po prostu zwrot towaru sprzedawcy bez podania jakiejkolwiek przyczyny.

Zakupy na odległość (szczególnie w Internecie) obarczone są dużym ryzykiem popełnienia błędu, np. złego doboru rozmiaru czy fasonu. Dodatkowo nie mamy możliwości przymierzyć, wypróbować towaru czy też go dotknąć.  Z tego powodu klienci sklepów internetowych czy telesprzedaży znajdują się pod szczególną ochroną. Zwrot pieniędzy za zakupiony towar nie jest tu już przejawem dobrej woli czy przywilejem, a zwykłym obowiązkiem sprzedającego. Jedynym mankamentem jest konieczność zapłaty za przesyłkę, w której zwracamy towar. Natomiast sprzedawca ze swojej strony powinien nam oddać pieniądze nie tylko za zakupiony produkt, ale i zwrócić koszty jego pierwszej wysyłki.

 

Reklamacja - sklep tradycyjny oraz internetowy

Bez względu na to, czy dokonaliśmy zakupu wadliwego towaru w Internecie czy w sklepie stacjonarnym, mamy prawo do jego reklamacji i to zarówno z tytułu rękojmi jak i gwarancji ( o tym dokładniej napiszemy w kolejnym wpisie ). Prawo do reklamacji niepełnowartościowego towaru wynika nie tylko z zapisów kodeksu cywilnego, ale i z ustawy o prawach konsumenta (dokładniej ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta).

Jeżeli więc w czasie obowiązywania rękojmi ujawni się wada zakupionego towaru, zarówno klient sklepu internetowego jak i tradycyjnego ma prawo żądać jego wymiany bądź zwrotu pieniędzy. W przypadku zakupu przez Internet sprzedawca jest zobligowany do zwrotu kosztów wysyłki wadliwego towaru. Przesyłkę zwrotną rzeczy wymienionej czy też naprawionej sprzedawca pokrywa również z własnej kieszeni. Jednym słowem - sprzedaż wadliwych towarów w Internecie jest najzwyczajniej nieopłacalna.

Po uzbrojeniu się w tak szeroką wiedzę z zakresu praw konsumenta nie pozostaje nic innego jak ruszyć na zakupy! I oby nie zakończyły się one koniecznością odstąpienia od umowy, zwrotu czy też reklamacji.

adw. Marek Hrybacz
adw. Marek Hrybacz

Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego. Właściciel Kancelarii Adwokackiej Marek Hrybacz, prawnik z długoletnim doświadczeniem zawodowym.

Napisz do nas
Dlaczego warto skorzystać z usług naszych prawników?
  • Stoją za nami lata doświadczenia i dziesiątki wygranych spraw i zadowolonych klientów
  • Każdej sprawie poświęcamy maksimum uwagi i zaangażowania.
  • Do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie, dobierając najlepsze rozwiązania prawne
  • Oferujemy swoje usługi w nowoczesnej kancelarii w samym centrum Gorzowa - punkcie, do którego łatwo dotrzeć z każdego miejsca.
Napisz do nas