Obsługa prawna firm cz.1 - koszty i sposób rozliczania usług
§5

Obsługa prawna firm cz.1 - koszty i sposób rozliczania usług

Zakres oraz koszty obsługi prawnej przedsiębiorstw mają jedną wielką zaletę - są elastyczne i można je dostosować do wymagań konkretnego Przedsiębiorcy oraz specyfiki prowadzonej działalności.

Ktoś kiedyś powiedział, że z obsługą prawną firm jest jak za garniturem, najlepiej żeby był szyty na miarę. Zgadzam się z tym barwnym porównaniem, jednak nie do końca jest to porównanie trafne. Taki garnitur jest z reguły najdroższy, zaś w przypadku obsługi prawnej nie jest to wcale zasadą. Zależy to bowiem w dużym stopniu od podejścia Kancelarii, której zlecimy takie zadnie. Każdy przedsiębiorca czego innego oczekuje od „swojego prawnika” i inaczej postrzega termin obsługa prawna. Dlatego też warto na wstępie ustalić zakres spraw, którymi miałaby zająć się kancelaria. Może to być np. przejęcie obsługi reklamacji czy windykacji wierzytelności, opiniowania dokumentów przychodzących i wychodzących z firmy, prowadzenia negocjacji/mediacji z kontrahentami, sporządzania treści umów z klientami/współpracownikami, wreszcie reprezentowanie firmy w postępowaniach sądowych i przed różnymi innymi organami państwowymi/samorządowymi, jeśli zajdzie taka potrzeba. W zakresie tym mogą znaleźć się wszystkie powyżej wskazane kategorie sprawy, bądź kilka wybranych. W praktyce przedsiębiorcy zlecają prowadzenie tych najbardziej istotnych z punktu widzenia ich działalności, a gdy przekonają się, że taka współpraca przynosi wymierne korzyści, przekazują kolejne kategorie spraw.     

Wstępna analiza prowadzonej działalności i potrzeb przedsiębiorcy pozwala na przedstawienie propozycji dotyczących sposobów rozliczenia zlecenia. W tym zakresie istnieją dwie podstawowe metody. Pierwsza oparta na stawce godzinowej, gdzie kancelaria przedstawia stawkę za godzinę pracy prawnika, natomiast suma godzin z miesiąca będzie wyznaczała wysokość honorarium. Zaletą tej metody jest ponoszenie kosztów obsługi tylko w przypadku wykonywania przez kancelarię konkretnych zadań, wadą brak możliwości ustalenia z góry wysokości środków, jakie trzeba będzie przeznaczyć na obsługę prawną. Druga metoda opiera się na miesięcznym ryczałcie, ustalanym w oparciu o zakres spraw i ich potencjalną ilość w miesiącu. Zaletą tej metody jest możliwość dokładnego zaplanowania wydatków, natomiast obliguje ona do ponoszenia kosztów również za gotowość do świadczenia pomocy prawnej. Z połączenia tych dwóch powstała metoda hybrydowa polegająca na ustaleniu jednej stawki godzinowej oraz minimalnej liczby godzin pracy w miesiącu. Ustalona ilość godzin stanowi w tym przypadku miesięczny ryczałt, natomiast zadania wykonywane poza ryczałtem są zgodnie z określoną stawką godzinową, która zasadniczo jest wyższa od tej ustalonej w ryczałcie. 

Pierwsze miesiące współpracy rewidują, czy ustalone stawki oraz ilość czasu pracy niezbędna do wykonania powierzonych zadań są satysfakcjonujące dla obu stron. Kwestie honorarium jak i czasu niezbędnego do realizacji zlecenia powinny być zawsze ustalane indywidualnie dla każdego przedsiębiorcy, bowiem składa się na to zakres przekazanych spraw, ich rodzaj oraz czas niezbędny do ich wykonania w miesiącu.