Jak przygotować się do wizyty w sądzie? cz.1 – w oczekiwaniu na rozprawę

Jak przygotować się do wizyty w sądzie? cz.1 – w oczekiwaniu na rozprawę

Ze względu na powagę instytucji oraz ważne powody, dla których  musisz się w tym miejscu znaleźć, wizyta w sądzie zazwyczaj nie kojarzy się z niczym przyjemnym. Największy stres wywołują zazwyczaj sytuacje nowe i nieznane, dlatego nasz poradnik kierujemy głównie do tych, którzy muszą się udać na rozprawę po raz pierwszy, choć nie tylko. Mamy nadzieję, że tych kilka wskazówek pozwoli ci oswoić lęk przed nieznaną sytuacją i uniknąć błędów, które mogą przydarzyć z powodu zwykłej niewiedzy.  Dziś publikujemy pierwszą część dotyczącą przygotowań do tej ważnej wizyty.

Zacznijmy od wezwania do sądu. Należy je dokładnie przeczytać, aby wiedzieć, kiedy i w którym sądzie masz się pojawić. Warto wcześniej sprawdzić adres danego wydziału - zazwyczaj znajdują się one w różnych częściach miasta. Pamiętaj, że stawiennictwo w sądzie jest obowiązkowe, a w przypadku niestawiennictwa sąd może nałożyć karę grzywny. Jedynym usprawiedliwieniem ewentualnej nieobecności w sądzie może być choroba (wymagane jest wtedy zwolnienie lekarskie). Żadne powody rodzinne, zawodowe ani prywatne nie zwalniają z obowiązku pojawienia się na rozprawie. Dlatego warto wcześniej zaplanować ten dzień - powiadomić pracodawcę, zaplanować dojazd, zapewnić dzieciom opiekę na czas naszej nieobecności.

Jeśli sąd wzywa w godzinach pracy, pracodawca jest zobowiązany zwolnić cię na ten czas z obowiązków. Pamiętaj, że świadkowi przysługuje zwrot kosztów podróży, kosztów noclegu i utraconych zarobków lub dochodu związanych ze stawiennictwem w sądzie. Gdyby pracodawca nie chciał zapłacić za nieobecność (a ma do tego prawo), możesz przedstawić w sądzie zaświadczenie o zarobkach, aby otrzymać zwrot kosztów za czas nieobecności w pracy. Przedsiębiorcy muszą udokumentować utratę zarobku w związku ze stawiennictwem w sądzie. Podobnie jest z dojazdem - jeśli musisz dojechać na rozprawę z innej miejscowości, sąd zwróci pieniądze wydane na dojazd po okazaniu biletów (uwaga, przejazdy koleją tylko drugą klasą!) Na rozprawę możesz dojechać również prywatnym samochodem, ale wtedy zostanie ci zwrócona kwota z góry określona przez sąd za kilometr (dokładne informacje otrzymasz dzwoniąc bezpośrednio do sądu lub sprawdzając informacje na stronie internetowej)

Kolejną istotną kwestią, którą tak często bagatelizujemy, jest ubiór. Pamiętaj, by ubrać się elegancko a zarazem skromnie (uwaga ta dotyczy szczególnie pań - dekolty, krótkie spódniczki, ekstrawaganckie fryzury i makijaże są nie na miejscu). Pamiętaj, że sędzia, chcąc nie chcąc będzie oceniał cię przez pryzmat twojego stroju oraz zachowania.  Z pewnością elegancki ubiór będzie dla sądu sygnałem, że podchodzisz do niego z szacunkiem i będzie przemawiał na twoją korzyść i odwrotnie - jeśli oskarżony lub obwiniony pojawi się w sądzie w dresie, z widocznymi tatuażami i łańcuchami na szyi, mimowolnie wyśle jednoznaczny negatywny sygnał w stronę sędziego. W skrajnych sytuacjach sąd może upomnieć osobę, która narusza powagę, spokój lub porządek czynności sądowych a nawet wydalić z sali rozpraw. Pamiętaj także, aby nie przesadzać z perfumami. Rozprawy często toczą się w niewielkich salach, gdzie zgromadzonych jest kilkanaście osób. W przypadku, gdy choć jedna z nich użyła zbyt dużej ilości perfum, już po kilku minutach atmosfera staje się wręcz nieznośna.

Przed wyjściem do sądu, przygotuj koniecznie dowód osobisty lub inny dokument poświadczający tożsamość, wezwanie, notatnik i długopis (prawdopodobnie zajdzie potrzeba zanotowania czegoś, np. daty kolejnej rozprawy). Jeśli chcesz przedstawić na rozprawie dodatkowe dokumenty, zrób wcześniej ich kserokopie.

Ostatnia ważna uwaga - przed wizytą w sądzie nie dodawaj sobie animuszu alkoholem ani nie zażywaj środków uspokajających. Twoje nienaturalne zachowanie (zbytnie pobudzenie lub apatia) na pewno wzbudzi wątpliwości sędziego i będzie przemawiało na twoją niekorzyść. Najlepiej po prostu bądź sobą i zachowuj się naturalnie. Jeśli mimo wszystko boisz się, że nie podołasz sytuacji - skorzystaj z usług profesjonalnego prawnika, który nie tylko uspokoi, ale cierpliwie wytłumaczy wszystkie zawiłości procesu.